Handling: Mike Upshur är en undersökande reporter som får ett mystiskt email om misstänkt aktivitet som pågår på Mount Massive Asylum. Mike beslutar att undersöka detta och hittar en väg in till detta mentalsjukhus som ska ha varit övergivet men det Mike inte vet om är att detta mentalsjukhus låter folk checka in men inte ut. Endast utrustad med sin videokamera och viljan att överleva så måste Mike hitta en väg ut men även lösa mysteriet om vad som egentligen pågår men det Mike inte vet om är att det är en ondska som ingen har sett på evigheter.

Omdöme: Outlast är verkligen ett spel som jag finner skrämmande och jag gillar verkligen att du måste lita på din videokamera med nightvision men att du kan inte spendera alla batterier för då har du inget som kan hjälpa dig mot mörkret sen. Men som tur för spelaren är att det ligger batterier lite överallt som fyller på din videokamera och du kan inte slå fienden utan bara gömma dig eller springa ifrån dom, jag gillar spel där man inte behöver skjuta ihjäl fienden och måste förlita sig på sitt överlevnadsinstinkt istället.

Mentalsjukhus i överlag är jävligt läskiga och i Outlast så är det verkligen så pass läskigt att man nästan skiter på sig när de skrämmer upp dig med galna psykopater som springer överallt, men det värsta är inte psykopaterna utan när det börjar bli tyst ... lite för tyst. Det fanns stunder jag bokstavligen hoppade ur stolen och blundade mina ögon för att jag vad rädd om vad som var framför mig när jag väl satte igång nightvision. Spelet bjuder på en intressant arkitektur i själva mentalsjukhuset och jag fann även alla mappar man hittade väldigt intressanta, dock så störde jag mig på att batteritiden var extremt dålig när man hade på nightvision på själva kameran, så det kunde ha varit lite längre men jag antar att man valde att göra på det viset för att öka pressen på att gömma sig och även leta reda på batterier.

Inte nog med att spelet är läskigt utan jag fann det ganska bra att man vart lite sugen på se en massa skräckfilmer som har en läskig mentalsjukhus och jag började även se om de bästa avsnitten från Ghost Adventures där de besöker ett gäng övergivna mentalsjukhus som är hemsökta. Outlast är nog det allra bästa skräckspelet som jag faktiskt har kört och det finns en sektion i spelet som jag verkligen älskar och där blir du omhändertagen av en galen doktor som klipper av två fingrar på dig, jag älskar verkligen när de överraskar spelaren med grymma metoder för att skada dig.  Jag tycker spelet är helt klart bättre än Slender: The Arrival (tryck på namnet för att läsa min recension på det spelet) för det är mer skräck i Outlast men framförallt så är det mer överrasknings moment.

Outlast erbjuder även mycket stressmoment och när en galen patient jagar dig så gör du rätt i att gömma dig i ett mörkt rum och helst i ett skå eller under en säng.

Outlast är ungefär 3-4 timmar långt så det är inget stort spel direkt men låt inte det förstöra för er utan det är ändå ett sjukt läskigt spel som bör spelas av den som älskar skräckspel.

Jag ger därför spelet